Il sito del Laboratorio di Politiche Sociali

Andrea Parma

Address: Via Bonardi 3, Edificio 12, Third floor

Email: andrea.parma@polimi.it

Phone (+39) 02 2399 5499

Download CV

Profile

Junior researcher at Department of Architecture and Urban Studies (DAStU) at Polytechnic University of Milan. He studied Sociology and Social Research Methods at University of Milan (Bicocca). His PhD thesis (2012) was on the effect of childbearing on female employment. He is an expert in quantitative research methods. He has worked on the analysis of labour market trends and the evaluation of public policies. He joined the Social Policy Lab at DAStU in 2016. He has published on school segregation, cash-for-care programmes, and other topics.

2020-2021

Sociologia Urbana (CI Diritto Urbanistico+Sociologia Urbana)

2019-2020

Urban Sociology (Urban Design Studio)

2018-2019

Urban Sociology (Urban Design Studio)

Journal Articles

Cordini, M., Parma, A. and Ranci, C. (2019), ‘White flight’ in Milan: School segregation as a result of home-to-school mobility, in Urban Studies, online first.

Ranci, C., Österle, A., Arlotti, M. and Parma, A. (2019), Coverage versus generosity: Comparing eligibility and need assessment in six cash‐for‐care programmes, in «Social Policy and Administration», vol. 53, issue 4.

Comi S., Gui M. and Parma A. (2018), Does Public Investment in ICTs Improve Learning Performance? Evidence from Italy, in «Policy and Internet» , vol. 2, issue 10, pp. 141-163. 

Arlotti, M., Parma, A. and Ranci, C. (2018) Riformare è possibile? Proposte e discussioni attorno all’Indennità di accompagnamento, in «Politiche sociali» , vol. 1, pp. 109 – 114.

Arlotti, M., Parma, A. and Ranci, C. (2018) Riformare diritti sociali iniqui con uno sguardo all’Europa? La sfida dell’indennità di accompagnamento, in «La Rivista delle Politiche sociali» , vol. 3, pp. 29-45.

Cordini M. and Parma A. (2016), Alunni stranieri e performance scolastiche: il caso di Milano, in «Rivista delle Politiche Sociali», n. 2/ 2016, pp. 99-120.

Giubileo F., Manzoni C., Parma A. and Zoller L. (2013), Le mappe di densità per la geo-localizzazione delle opportunità lavorative, in «Autonomie locali e servizi sociali», vol. 3/2013, pp. 471-490.

Giubileo F. and Parma A, (2013), Esperienze di welfare occupazionale in Lombardia. Una prima valutazione sui rendimenti della Dote Lavoro, in «Autonomie locali e servizi sociali», vol. 1/2013, pp. 37-54.

Books

Giusti S., Gui M., Micheli M. & Parma A. (2015), Gli effetti degli investimenti in tecnologie digitali nelle scuole del Mezzogiorno, Roma, NUVAP-Presidenza del Consiglio dei Ministri Book Chapters

Books chapters

Parma, A. and Ranci. C. (2017), Dalle scuole al territorio in Pacchi, C. and Ranci, C. White flight a Milano. La segregazione sociale ed etnica nelle scuole dell’obbligo. Milano: FrancoAngeli, pp. 51 – 105.

Parma A. (2016), Modelli di monitoraggio e di valutazione delle politiche del lavoro contestualizzati al quadro sociale, economico ed occupazionale della Regione Autonoma della Valle d’Aosta, in A.V. Giovani ricercatori e territorio: un binomio vincente, Aosta, Tipografia Valdostana, pp. 89-101.

Gui M. and Parma A. (2015), Investments in ICT and learning performance. An analysis on Italian panel data MIUR and INVALSI, in Calidoni P and Casula C. (ed.), Education 2.0: esperienze, riflessioni, scenari. Proceedings della Conferenza Learning Digital: quali prospettive per Education 2.0? ,Cagliari, CUEC Editrice (ebook), pp. 315-341

Parma A. (2013), Lavoro e maternità: chi abbandona l’occupazione dopo il parto? in La Rosa M. and Pallareti U. (ed.), Lavoro e Ricerca Sociologica, un confronto fra giovani ricercatori italiani, Franco Angeli, pp. 95-114.

Papers

Beckfield J., Bernardi L., Parma A. and Ranci C. (2017), The Rise of Economic Insecurity in the EU: Measures and concepts, Lives Working Papers 62/2017.

Cordini M. and Parma A. (2017), Territorial and School Segregation in Milan, paper presented at Rethinking Global Urban Justice, Leeds, September 11-13

Arlotti M., Parma A. and Ranci C. (2017), Traps and unexpected effects of innovation in a context of institutional inertia: the case of Italian “Home Care Premium” program, paper presented at Transforming Care Conference, Milan, June 26-28.

Bertolini F., Graziani S., Parma A., Perazzone A., Zanetti M. (2015), L’orientation des enseignants de mathématique et sciences sur les modèles constructivistes et transimissivistes d’enseignants. Les résultats de la recherche Prisma sur les enseignants valdotains des niveaux primaire et secondaire, paper presented at at Enseigner et apprendre les mathématiques : ressources et obstacles, Aosta, July 20-24.