Costa Assistant professor
E-mail giuliana.costa@polimi.it
Download my CV
Career and research areas
Assistant Professor of Sociology since 2008. Her main research interests are welfare policies and the relationship between space, economy and society. She works at DIAP- Politecnico di Milano since 1998. She is one of the founders of the “Laboratorio di Politiche Sociali” at the same University. After her graduation in Business at Università Bocconi and many years of professional activity in public and private organizations, she got a PhD in Sociology at the Università degli Studi di Milano.
Main publications
  • (2013) Social impacts, prons and cons of hosting mega sporting events, focusing on a global south city: Rio de Janeiro? In Territorio n°64/2013.
  • (2012), “Il lavoro indipendente nell’intermediazione dell’economia” (con L. Di Maria) in Ranci C. (a cura di), Partite Iva. Il lavoro autonomo nella crisi italiana, Bologna, Il Mulino.
  • (2012) “Il social investment approach nelle politiche di welfare: un’occasione di innovazione?” in La Rivista delle Politiche Sociali? n°4/2012.
  • (2012) “Las Políticas de cuidados a largo plazo en Italia: un caso de inercia istitucional y de dinamismo privado?” in Revista Argentina de Salud Pública? 3(12), pp. 43-46.
  • (2011) “Italy: A case of missing reforms but incremental institutional change in Long Term Care?” (con C. Ranci, E.Pavolini) in Ranci C. (ed.), Reforms in Long Term Care Policies in Europe.  Investigating Institutional Change and Social Impacts, Springer, New York.
  • (2010) “Disability and Caregiving: A Step Towards Social Vulnerability?” (with C. Ranci) in Ranci C. (ed.), Social Vulnerability in Europe, The New Configuration of Social Risks, Hampshire, Palgrave MacMillan.
  • (2009) Prove di welfare locale. La costruzione di livelli essenziali di assistenza in Provincia di Cremona, Milano, Franco Angeli.
  • (2007) Quando qualcuno dipende da te. Per una sociologia della cura, Roma, Carocci.
  • (2007) (a cura di), Politiche per la non autosufficienza in età anziana. Attori, risorse e logiche a partire dal caso lombardo, Roma, Carocci, 2007.
  • (2008) Mantenere dritto il timone del quotidiano: caregiving e riorientamenti di senso”, in Rassegna Italiana di Sociologia, 2, aprile-giugno, pp. 183-214.